پلوپزها نیز مانند سایر وسایل برقی دیر یا زود خراب می شوند و لازم است چندماه یک بار برای چک کردن و جلوگیری از خراب شدن پلوپز آن را به نمایندگی تعمیرات پلوپز ببرید تا اگر مشکلی هست آن را برطرف کند. ما در این مقاله چند مشکل رایج پلوپزها را برای شما آورده ایم و نحوه رفع آن را نیز ذکر کرده ایم. با ما همراه باشید.

چرا پلوپز روشن نمی شود؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که پریز برق را بررسی کنید. می توانید این کار را با استفاده از یک ولت متر یا قسمت ولتاژ آمپرمتر انجام دهید. در صورت عدم وجود ولتاژ در پریز، پریز را باز کرده و تعمیر کنید.

مشکل در سیم اتصال یا دو شاخه: در این صورت دو شاخه را جدا کرده و سیم های ورودی را به پلوپز متصل کنید. در صورت انحراف سوزن اهم متر سیم های ورودی سالم هستند و در غیر این صورت ممکن است به دلیل خرابی دوشاخه یا قطع شدن سیم اتصال باشد که در این صورت هر دو باید تعویض شوند.

کلیدها مشکل دارند: یکی از سیم های کانکتور کلید را جدا کرده و با اهم متر چک کنید. اگر سالم باشد سوزن اهم متر منحرف می شود در غیر این صورت آن را تعویض کنید.

نول اصلی داخل مدار پلوپز قطع است: پلوپز را از برق بکشید و سیم کشی قسمت زیرین آن را بررسی کنید و اگر در هر نقطه از مدار سیم قطع شد آن را اصلاح کنید.

اگر هیچ یک از موارد ذکر شده در مقاله آموزش تعمیر پلوپز کمکی به شما نکرد، باید برای تعمیر دستگاه با نمایندگی تعمیر پلوپز هماهنگ کنید.

چرا هنگام روشن کردن پلوپز فیوز می پرد و برق قطع می شود؟

اگر برق خانه و دستگاه مجهز به سیستم ارت باشد. به محض اتصال بدنه قوی، فیوز قطع می شود. بنابراین در ابتدای کار دستگاه را از برق جدا کرده و با برداشتن درپوش زیر پلوپز مشکل را حل کنید. برای حل این مشکل مراحل زیر را انجام دهید.

اگر هیچ یک از اتصالات مشکلی نداشت، قطعاتی مانند المنت، ترموستات، کلید و ... را بررسی کنید.

ممکن است مشکل به دلیل اتصال کوتاه در سیم کشی پلوپز به وجود آمده باشد، درب پایین دستگاه را باز کرده و اتصال کوتاه را بررسی کنید.

سیم ها و لاک های سوخته (عایق های ضد حریق محافظ سیم) را تعویض کنید.

هنگام تعویض لاک از مرغوب بودن آن اطمینان حاصل کنید. زیرا در صورت بی کیفیتی این عایق ها می سوزند و باعث از کار افتادن دستگاه می شوند.

چرا پلوپز برق دارد؟

اتصال یکی از قطعات و سیم کشی داخل دستگاه می تواند این مشکل را ایجاد کند پس همانطور که در قسمت های قبل توضیح داده شد مشکل را حل کنید. اگر با آموزش تعمیر پلوپز قادر به حل مشکل نیستید با نمایندگی تعمیرات آن تماس بگیرید.

چرا تایمر در پلوپز خاموش نمی شود و برنج می سوزد؟

در برخی از پلوپزها از تایمر مکانیکی برای پخت استفاده می شود. به دلیل چرخ دنده های ناخواسته یا موارد دیگر، المنت خاموش نمی شود و صدا به نقطه شروع باز نمی گردد. سوختن موتور تایمر نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند که باید تعویض شود.

چرا برنج در پلوپز می سوزد؟

جوش کنتاکت های ترموستات، تایمر سوزاندن و جوش ترموستات غیرفلزی باعث این مشکل می شود.

چرا برنج به کف پلوپز می چسبد؟

گم شدن مواد نچسب داخل ظرف اغلب علت این مشکل است. هنگام شستن ظرف داخلی حتما از اسفنج استفاده کنید. شستن آن با اجسام زبر و زبر باعث از بین رفتن مواد نچسب و چسبیدن برنج به ته دیگ در هنگام پخت می شود.

چرا با اینکه برنج پخته است چراغ خبر در پلوپز خاموش است؟

ممکن است لامپ برق نباشد: درپوش پایینی را باز کنید و اتصالات را بررسی کنید. اگر سیم ها قطع شده اند، آنها را تعمیر کنید.

ممکن است لامپ سوخته باشد: اگر اتصالات لامپ کامل نیست، لامپ را تعویض کنید.

چرا پلوپز با وجود روشن شدن لامپ پخته نمی شود؟

دلیل آن می تواند عدم برق رسانی به المنت باشد: قسمت زیرین پلوپز را باز کنید و سیم های المنت را چک کنید و در صورت جابجایی آن را درست کنید.

المنت ممکن است سوخته باشد: در این صورت آن را با اهم متر یا اتصال موقت به برق چک کنید و در صورت سوختن آن را تعویض کنید.

حال اگر با توجه به توصیه های ذکر شده در آموزش تعمیر پلوپز نتوانستید مشکل را حل کنید; بهتر است با نمایندگی تعمیرات پلوپز تماس بگیرید.

آموزش نگهداری از پلوپز

در این قسمت از مقاله آموزش تعمیر پلوپز در خصوص نگهداری و مراقبت از پلوپز مواردی وجود دارد که می توانید با رعایت این نکات به عمر پلوپز بیافزایید و مشکلات و ایرادات آن را به حداقل برسانید:

• پس از استفاده حتما پلوپز را از برق بکشید.

• از سیم های اتصالی که به وسایل برقی دیگر متصل هستند استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب به دستگاه می شوند. دو شاخه را مستقیماً به پریز وصل کنید.

• از قرار دادن پلوپز روی فرش، موکت، کف و ... خودداری کنید زیرا ممکن است باعث آتش سوزی شود.

• از کشیدن سیم اتصال برای جداسازی بدنه اصلی از پریز برق خودداری کنید.

• مطمئن شوید که هیچ پارگی یا شکستگی در سیم اتصال وجود ندارد. این بسیار مهم است.

• در صورتی که پلوپز از ارتفاع سقوط کرد و آسیب دید، قبل از روشن کردن دستگاه حتماً برای اطمینان از سالم بودن آن به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید.

• از پختن سایر غذاها به جز برنج در پلوپز خودداری کنید.

• بعد از هر بار استفاده از پلوپز، از یک اسفنج نرم آغشته به مایع ظرفشویی برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

• استفاده از اجسام ناصاف و خشن به مواد نچسب ظرف داخلی آسیب می رساند.

• برای شستن بدنه پلوپز از اسفنج نرم آغشته به مایع ظرفشویی یا پارچه مرطوب آغشته به مایع استفاده کنید و سپس بدنه را با دستمال خشک کاملا خشک کنید.

• از ریختن آب یا نفوذ رطوبت به محل اتصال بدنه پلوپز به سیم اتصال خودداری کنید.

• این قسمت از پلوپز را همیشه خشک نگه دارید.

• سطح حرارتی دستگاه را مرتب تمیز کنید، وجود آلودگی مانع از گرم شدن صحیح دستگاه در حین پخت می شود.


نکات ایمنی در استفاده از پلوپز

در این قسمت از مقاله آموزش تعمیر پلوپز به نکات اساسی که در رابطه با پلوپز و نحوه استفاده از آن باید دقت کرد اشاره شده است. رعایت این اصول و توجه به آنها استفاده از این دستگاه را تسهیل می کند و بهترین کیفیت پخت برنج را در اختیار مشتری قرار می دهد:

• تمیز نگه داشتن پلوپز باعث کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر دستگاه می شود.

• در هنگام پخت به ظرفیت پلوپز توجه کنید. از پلوپزهای بزرگ برای پختن مقدار کمی برنج استفاده نکنید، زیرا باعث هدر رفتن انرژی می شود.

• با توجه به حساسیت این دستگاه دقت کنید که محصول دارای علامت استاندارد باشد.

• در ساعات اوج مصرف برق بهتر است از این دستگاه استفاده نکنید.

• ظرف داخلی پلوپز را روی حرارت مستقیم گاز یا داخل فر قرار ندهید.

• برای خارج کردن برنج از پلوپز از ابزار فلزی استفاده نکنید. این کار به سطح نچسب تابه آسیب می رساند.